Hoe ga je om met klanten die onredelijke eisen stellen?
Maand X week 1:
Mijn telefoon gaat. “Meneer Ondernemersgevoel het is met Jan. Kunt u me helpen met het schrijven van een ondernemingsplan? Het moet wel eind volgende week af zijn.”
Iets in mijn hoofd sputtert tegen als ik zeg: “Eind volgende week, dat is wel snel…………..maar het lukt wel”.
Maand X week 2
Weer telefoon. “Meneer Ondernemersgevoel hier Arie. Ik wil graag dat u een ondernemingsplan voor mij schrijft. Het moet eind deze week af zijn”.
Het stemmetje in mijn hoofd schreeuwt hard “NÉÉÉÉÉÉ”. Maar ik hoor mezelf hardop zeggen: “Nou vooruit dan.”
Maand X week 3
Ik word gebeld. “Meneer Ondernemersgevoel je spreekt met Sophie. Ik heb op korte termijn een ondernemingsplan nodig. Woensdag aanstaande moet ik het hebben”.
“BEN JE HELEMAAL……?” zegt het stemmetje in mijn hoofd onhoorbaar tegen Sophie. Maar zelf zeg ik tegen haar: “Maar dat is overmorgen? Is het niet beter om er even allemaal wat langer over na te
denken?” Maar Sophie moet en zal haar plan Woensdag aanstaande hebben. Natuurlijk reken ik een iets hoger tarief maar ik stem wel toe.
Maand X week 4
TRĺĺĺĺĺĺĺNG, TRĺĺĺĺĺĺĺNG, hij gaat weer. “Ah meneer Ondernemersgevoel ik heb van iemand gehoord dat u héél snel ondernemingsplannen kunt schrijven. Die van mij moet morgen af zijn. Dat lukt wel
hè?”
Er knapt nu iets in mijn hoofd. Ik haal adem om als een beschaafd mens te gaan antwoorden maar dan ineens wint de emotie het van alle rationaliteit.
“Nee mafkees natuurlijk lukt dat niet. Een ondernemingsplan rolt niet zoals in de fabriek van een lopend bandje. Dat moet sudderen. Je moet herschrijven, herformuleren, nog eens nadenken en dan
na lang, lang afzien kun je er eindelijk een héél klein beetje tevreden over zijn. Wat jij wilt is de instant-soup-versie. Haal die maar ergens anders”. De potentiele klant heeft inmiddels al
opgehangen.
Wat is er in hemelsnaam aan de hand? Ik kan tegenwoordig geen opdracht meer aannemen of er staat enorme tijdsdruk op. Kwaliteit raakt ondergeschikt aan tijd. En meestal merk ik in het contact met
mijn klanten tijdens de opdracht zelf, dat die strakke deadline eigenlijk helemaal nergens voor nodig is. Het lijkt wel een gewoonte van deze tijd om altijd maar weer de druk op de ketel te
zetten. Alles en iedereen is alleen nog maar in haastmodus. En ik dus ook.
Toch heb ik geen spijt van mijn onvriendelijke laatste reactie. Want daardoor heb ik nu even een rustig weekje zonder opdracht. Kan ik daarna weer 3 weken knallen om iedereen met onnodig strenge
eisen tevreden te stellen.
Deze column is door Ondernemersgevoel.nl geschreven in opdracht van www.freelancer.nl en wordt ook op die website gepubliceerd. Freelancer.nl is een marktplaats voor vraag naar en aanbod van freelance opdrachten.
Leuke column? Deel hem dan met anderen via een van onderstaande opties:
Reactie schrijven